Kolejne pytanie o sprawy wa\u017cne dla Torunia, a tak\u017ce moje stanowisko w tej sprawie:<\/p>\n
\nG\u0142o\u015bne sprawy Domu Harcerza oraz Zespo\u0142u Szk\u00f3\u0142 nr 22 wydoby\u0142y na \u015bwiat\u0142o dzienne problemy toru\u0144skiej o\u015bwiaty. Stawianie dyrektor\u00f3w przed natychmiastow\u0105 konieczno\u015bci\u0105 zwalniania pracownik\u00f3w, wprowadzanie do plac\u00f3wek o\u015bwiatowych firm zewn\u0119trznych, zmuszanie nauczycieli do prowadzenia darmowych zast\u0119pstw, likwidowanie etat\u00f3w to niestety codzienno\u015b\u0107. Podobnie jak ograniczanie etat\u00f3w w bibliotekach i \u015bwietlicach. Ni\u017c demograficzny staje si\u0119 pretekstem do zmniejszania liczby klas przy jednoczesnym zwi\u0119kszaniu liczby uczni\u00f3w w oddzia\u0142ach. Niedawna wypowied\u017a dyrektora Wydzia\u0142u Edukacji powo\u0142uj\u0105cego si\u0119 na przyk\u0142ad szk\u00f3\u0142 maj\u0105cych \u015bwietne wyniki mimo pracy w ponad trzydziestoosobowych klasach \u015bwiadczy o kompletnym ignorowaniu r\u00f3\u017cnic spowodowanych mo\u017cliwo\u015bciami intelektualnymi i emocjonalnymi uczni\u00f3w. Lekcewa\u017cy si\u0119 r\u00f3wnie\u017c kszta\u0142cenie zawodowe, a nie z wszystkich m\u0142odych ludzi da si\u0119 zrobi\u0107 intelektualist\u00f3w. S\u0105siednia Bydgoszcz ju\u017c dawno opracowa\u0142a strategi\u0119 dla o\u015bwiaty, a jak\u0105 Pani\/Pan strategi\u0119 dla toru\u0144skich plac\u00f3wek o\u015bwiatowych ma zamiar zaproponowa\u0107?<\/p>\n<\/blockquote>\n
Reforma systemu o\u015bwiaty, jak i pozosta\u0142e trzy wprowadzone przez rz\u0105d Jerzego Buzka w 1999r. By\u0142y najwi\u0119kszym b\u0142\u0119dem polskiej administracji centralnej w historii Polski po transformacji ustrojowej z 1989r. O\u015bwiat\u0119 te reformy dotkn\u0119\u0142y podw\u00f3jnie. Po pierwsze wprowadzono trzystopniow\u0105 struktur\u0119 szkolnictwa, zwi\u0119kszaj\u0105c\u0105 wydatki utrzymanie plac\u00f3wek czy obs\u0142ug\u0119 administracyjn\u0105, kosztem jako\u015bci kszta\u0142cenia. Dodatkowo reforma administracji (cho\u0107 sama w sobie najlepsza z ca\u0142ego pakietu) przerzuci\u0142a finansowanie plac\u00f3wek ze szczebla centralnego (realizowanego poprzez wojewod\u00f3w) na samorz\u0105dy lokalne. Dzia\u0142anie to by\u0142oby jak najbardziej adekwatne gdyby zwi\u0119kszono adekwatnie udzia\u0142 samorz\u0105d\u00f3w w dochodach pa\u0144stwa. Tak si\u0119 jednak nie sta\u0142o, st\u0105d niemal ka\u017cda gmina w Polsce zmuszona jest do dokonywania ci\u0119\u0107 w tym sektorze.<\/p>\n
Jakby tego by\u0142o ma\u0142o, to w swym zap\u0119dzie zniszczono niemal kompletnie pion kszta\u0142cenia zawodowego, zar\u00f3wno teoretycznego jak i praktycznego. \u017b\u0142obki i przedszkola istniej\u0105 jedynie w formie kad\u0142ubkowej i nie zaspokajaj\u0105 nawet minimum potrzeb mieszka\u0144c\u00f3w Torunia. Ponadto, od wielu lat system kszta\u0142cenia nie nad\u0105\u017ca za realnymi potrzebami rynku pracy, kszta\u0142ci bezrobotnych absolwent\u00f3w (szk\u00f3\u0142 zawodowych, \u015brednich czy wy\u017cszych), kt\u00f3rzy zmuszeni s\u0105 b\u0105d\u017a do emigracji w poszukiwaniu pracy w wyuczonym zawodzie, b\u0105d\u017a do pracy za najni\u017csze stawki jako pracownicy niewykwalifikowani. Lata zaniedba\u0144, b\u0119dzie ci\u0119\u017cko nadrobi\u0107.<\/p>\n
Jako kandydat do rady miasta Torunia proponuj\u0119 realizacj\u0119 nast\u0119puj\u0105cych cel\u00f3w o\u015bwiatowych:<\/p>\n
\n
- dostosowanie sieci \u017c\u0142obk\u00f3w, przedszkoli do faktycznych potrzeb torunian poprzez rozbudow\u0119 istniej\u0105cych plac\u00f3wek jak i tworzenie nowych, a tak\u017ce dostosowanie ich godzin pracy do toru\u0144skich reali\u00f3w,<\/li>\n
- dostosowanie sieci szk\u00f3\u0142 podstawowych i gimnazj\u00f3w do d\u0142ugoletnich prognoz demograficznych z uwzgl\u0119dnieniem i w porozumieniu z w\u0142adzami samorz\u0105dowymi o\u015bciennych gmin,<\/li>\n
- nawi\u0105zanie wsp\u00f3\u0142pracy z urz\u0119dami pracy dla miasta Torunia oraz powiatu toru\u0144skiego, a tak\u017ce przedsi\u0119biorstwami obecnymi na lokalnym rynku pracy w budowie nowoczesnego systemu kszta\u0142cenia zawodowego,<\/li>\n
- poprawa stanu infrastruktury i wyposa\u017cenia plac\u00f3wek o\u015bwiatowych ze szczeg\u00f3lnym uwzgl\u0119dnieniem niwelowania barier architektonicznych utrudniaj\u0105cych dost\u0119p osobom niepe\u0142nosprawnym oraz nowoczesnego wyposa\u017cenia w urz\u0105dzenia multimedialne,<\/li>\n
- zapewnienie wszystkim uczniom pozbawionym w domu dost\u0119pu do komputera czy internetu stosownego wyposa\u017cenia poprzez wyposa\u017cenie plac\u00f3wek o\u015bwiatowych w sprz\u0119t typu OLPC (One Laptop Per Child \u2013 komputer przeno\u015bny w cienie poni\u017cej 150 USD za sztuk\u0119) oraz bezp\u0142atny dost\u0119p do internetu realizowany za po\u015brednictwem Aero2. Stosowne wyposa\u017cenie by\u0142oby wypo\u017cyczane konkretnym uczniom,<\/li>\n
- zwi\u0119kszenie zainteresowania rodzic\u00f3w i m\u0142odzie\u017cy kszta\u0142ceniem zawodowym poprzez uruchomienie atrakcyjnych, pod wzgl\u0119dem potrzeb rynku pracy, kierunk\u00f3w kszta\u0142cenia oraz systemu stypendi\u00f3w dla uczni\u00f3w szk\u00f3\u0142 zawodowych,<\/li>\n
- utrzymywanie liczebno\u015bci klas na poziomie 15~20 so\u00f3b, zapewniaj\u0105cym efektywne kszta\u0142cenie dla wszystkich (nie tylko tych zdolnych) uczni\u00f3w,<\/li>\n
- wprowadzenie w szko\u0142ach godziny dziennie, w kt\u00f3rej uczniowie pod okiem wychowawcy odrabiali by zadania domowe, lub mogliby skorzysta\u0107 z pomocy w opanowaniu omawianego w danym dniu materia\u0142u (dla os\u00f3b pow\u0105tpiewaj\u0105cych w skuteczno\u015b\u0107, tego\u017c rozwi\u0105zania dysponuj\u0119 przyk\u0142adami toru\u0144skich szk\u00f3\u0142, w kt\u00f3rych ta metoda si\u0119 sprawdza)<\/li>\n
- wprowadzenie zasady, w imi\u0119 kt\u00f3rej to nauczyciel dochodzi z potrzebnymi pomocami do sali przypisanej danej klasie \u2013 pomaga to uczniom efektywniej zregenerowa\u0107 umys\u0142 przed kolejnymi zaj\u0119ciami<\/li>\n<\/ul>\n
Powy\u017csze zestawienie nie wyczerpuje wszystkich potrzeb toru\u0144skiego systemu o\u015bwiaty, nie uwzgl\u0119dnia te\u017c wielu aspekt\u00f3w zwi\u0105zanych z losem nauczycieli czy te\u017c organizacji zaj\u0119\u0107 pozaszkolnych. Uwa\u017cam jednak, \u017ce reforma tych kwestii w mie\u015bcie powinna by\u0107 poprzedzona zar\u00f3wno odpowiednimi symulacjami jak i konsultacjami spo\u0142ecznymi ze wszystkimi zainteresowanymi \u015brodowiskami, a rozwi\u0105zanie wypracowane na drodze kompromisu.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Kolejne pytanie o sprawy wa\u017cne dla Torunia, a tak\u017ce moje stanowisko w tej sprawie: G\u0142o\u015bne sprawy Domu Harcerza oraz Zespo\u0142u Szk\u00f3\u0142 nr 22 wydoby\u0142y na \u015bwiat\u0142o dzienne problemy toru\u0144skiej o\u015bwiaty. Stawianie dyrektor\u00f3w przed natychmiastow\u0105 konieczno\u015bci\u0105 zwalniania pracownik\u00f3w, wprowadzanie do plac\u00f3wek o\u015bwiatowych firm zewn\u0119trznych, zmuszanie nauczycieli do prowadzenia darmowych zast\u0119pstw, likwidowanie etat\u00f3w to niestety codzienno\u015b\u0107. Podobnie […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":false,"jetpack_social_options":[]},"categories":[8,9],"tags":[14,15,16,19],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack-related-posts":[],"jetpack_likes_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/81"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=81"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/81\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":274,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/81\/revisions\/274"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=81"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=81"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=81"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}